06728980015579109551.jpg

Nieuws

Interview 'Logistiek Vastgoed Nederland 2019'

Voor de editie van 2019 van het magazine 'Logistiek Vastgoed Nederland' heeft uitgeverij Jager Media onze directeur Vastgoed, Frank van Dijk geïnterviewd. Onderstaand het interview:

In Waalwijk kijken de gemeente, ontwikkelaars en logistieke bedrijven reikhalzend uit naar de aanleg van de insteekhaven, naast het nieuwe bedrijventerrein Haven 8. Inclusief de nieuwe terminal met twee kranen op de 450 meter lange kade moet Waalwijk aan de Maas eind volgend jaar haar positie versterken als logistieke hotspot.

ProDelta Real Estate is als ontwikkelaar en belegger in logistiek en industrieel vastgoed enthousiast over de havenontwikkelingen in Waalwijk. Vooruitlopend op de aanleg van de moderne insteekhaven is het Rotterdamse bedrijf begonnen met de nieuwbouw van Distriport Waalwijk: een complex van circa 70.000 m² logistiek vastgoed naast het nieuwe (tweede) distributiecentrum van bol.com op het bedrijventerrein Haven 8. Directeur Frank van Dijk zegt: “De bedoeling is om Distriport Waalwijk in twee fasen op te leveren. De eerste 32.000 m² zijn aan het eind van dit jaar beschikbaar.” ProDelta is al met een aantal logistieke bedrijven in gesprek voor de vestiging in Distriport Waalwijk, dat gasloos zal zijn en volledig zal worden voorzien van zonnepanelen.

Van Dijk legt uit dat de keuze voor de nieuwbouw in Waalwijk niet zo moeilijk was. Samen met Tilburg vormt die gemeente een belangrijk logistiek knooppunt in Midden-Brabant, van waaruit veel consumenten worden bediend in de Benelux en Frankrijk. “De gunstige geografische ligging en de verbeterde ontsluiting via snelweg en water maken Waalwijk tot een aantrekkelijke plaats voor de logistieke sector, waaronder bedrijven in de e-commerce”, aldus Van Dijk die weet dat er in de regio nergens meer ruimte is voor dit soort grootschalige ontwikkelingen.

Gunstig daarbij is dat met de nieuwe insteekhaven op de plaats van de huidige jachthaven het Waalwijks Haven 8-bedrijventerrein straks ook bereikbaar is voor de grote containerschepen (klasse 5), waar in de huidige haven alleen klasse-3-boten kunnen aanmeren. De regio Midden-Brabant heeft nog geen haven waar grotere containerschepen hun goederen kunnen overslaan. Overigens krijgt de bereikbaarheid per as ook een impuls met de aanleg van een klaverenblad in de A59 ter hoogte van het bedrijventerrein.

Positie versterkt
Volgens het gemeentebestuur van Waalwijk moet de € 30 miljoen kostende nieuwe haven worden gezien als centrale schakel in de regio voor de doorstroom van goederen vanuit Rotterdam, Antwerpen en het Europese achterland. “Hiermee wordt de positie van Waalwijk en Midden-Brabant als tweede logistieke hotspot van Nederland versterkt. Daarnaast is het logistieke bedrijventerrein Haven 8 een belangrijke ontwikkeling die de behoefte aan een efficiënte, op de toekomst voorbereide, containerhaven verder zal voeden. Dit is positief voor de economische ontwikkeling van de regio én dus voor Waalwijk”, aldus de gemeente. De terminal in de insteekhaven zal in eerste instantie ongeveer 70.000 tot 80.000 teu lading overslaan. Naast de autonome groei rekent de gemeente uiteindelijk op extra groei van het aantal te verwerken containers.

Havenscan
Om het goederenvervoer via het water te stimuleren introduceert Waalwijk de zogeheten digitale havenscan die per vracht uitrekent wat de kosten van het containervervoer per boot zijn en welke CO2-belasting daarmee gepaard gaat. De gemeente hoopt met de havenscan vooral de kleine bedrijven zonder logistiek management aan te spreken en te faciliteren.

De Europese aanbesteding van de havenaanleg is inmiddels gestart. De verwachting is dat in het laatste kwartaal (Q4) van 2020 de eerste containerschepen zullen aanmeren aan de kade van de nieuwe terminal.

Signalement Distriport Waalwijk

  • Nieuw logistiek complex dat kwaliteit, duurzaamheid en flexibiliteit uitstraalt.
  • Gelegen op bedrijventerrein Haven 8 naast de toekomstige terminal.
  • 69.299 m² logistieke ruimte.
  • 12.072 m² mezzaninevloer.
  • 2.257 m² kantoorruimte.
  • Vrije stapelhoogte van 12,2 meter.
  • Eén loading dock per 666 m² magazijn.
  • Mogelijkheid tot compartimentering in max. 8 units.
  • BREEAM-label Excellent (ambitie is Outstanding).
  • Realisatie in twee fasen.
  • Oplevering 1e fase in Q4 2019.

ProDelta Real Estate
Ruim veertig jaar is ProDelta Real Estate actief als ontwikkelaar en belegger in logistiek en industrieel vastgoed. De vastgoedportefeuille bestaat uit ruim 440.000 m² bebouwing verdeeld over 90 hectare terrein. Het zwaartepunt van de vastgoedactiviteiten ligt in de delta van de Rotterdamse haven, en de provincies Noord-Brabant en Gelderland.

Gepubliceerd op 15-05-2019.

0672898001557910955